Tuesday 1 September 2015


4.2 Khazanah dan peninggalan sejarah di dalam muzium Kota Johor Lama
  • Koleksi Arkeologi 
  • Koleksi Etnologi 
  • Koleksi Spesimen Alam Semulajadi
       Tidak semua orang mampu berkorban untuk negara demi menegakkan keadilan . Yang membuat kami teruja apabila kami mendapati tembikar-tembikar lama dengan ukiran yang unik dan kratif juga dipamerkan di situ . Ukiran-ukiran itu juga dapat menunjukkan bahawa ilmu kesenian ini telah lahir sejak dahulu lagi . Terdapat juga barang bangsawan dahulu juga disimpan di dalam muzium dan dipamerkan agar semua orang dapat mengetahui setiap fungsi barangan itu.  Bagi kami , perjuangan tokoh-tokoh dapat meningkatkan semangat patriotisme dalam diri . Peristiwa itu dapat meningkatkan kecintaan kepada negara .



      Ia menyimpan pelbagai koleksi bagi tujuan pemeliharan, penyelidikan dan pendidikan tentang kepelbagaian artifak dan spesimen signifikan . Koleksi Muzium Kota Johor Lama meliputi:
   Kami mendapati di dalamnya terdapat pelbagai barangan antik yang jarang dijumpai di sekeliling kita.Kami mendapati ia sangat unik kerana pemikiran kreatif orang zaman dulu perlu diambil sebagai idola. Terdapat gambar-gambar pejuang pada zaman dahulu yang sangat disegani atas pergorbanan beliau.Semua yg datang berkunjung akan lebih mengenali beliau dan pengorbanan yang telah dilakukan.

  














No comments:

Post a Comment