Wednesday 9 September 2015

BAB 2 : Tokoh Muzium Kota Johor Lama 

2.1 Pengasas Kota Johor Lama
  Dalam sejarah kota johor lama sudah tentu ada tokoh yang mewujudkan pusat pemerintahan . Dalam sejarah ini kami mengambil tokoh SULTAN MAHMUD SYAH II . Pada pandangan kami terhadap tokoh sejarah tersebut , baginda adalah telah berusaha untuk mendiri satu empayar dan pusat pemerintahan yang gah . 
 
 Sultan Mahmud Syah ialah Raja Mahmud , itu adalah nama asal baginda . Baginda ialah sultan johor yang ke 10 . Bagnda memerintah pada tahun 1685 - 1699 . Pada usia 10 tahun bagimda telah ditabalkan . Pada pengetahuan sejarah kami , baginda ialah keturunan terakhir Raja Fatimah cucu kepada Sultan Alauddin Riayat Syah II iatu raja pertama yang membuka johor lama pada tahun 1530  .
 
 Dari sudut pemerintahan , ketika hayat baginda , bendahara telah menguruskan urusan pentadbiran . Pada pandangan kami , pusat pemerintahan di kota tinggi dan di johor telah dijadikan istana hinggap . Pada pengetahuan kami , timbulnya pergolakan dalam negeri apabila baginda dikaitkan dengan kezaliman terhadap rakyatnya . Bendahara Seri Maharaja Tun Habib Abdul Majid telah meninggal dunia telah disebut "Marhum Padang Saujana" (1697) . 

 Pada pandang sejarah , baginda akhirnya dituduh mewarisi perilaku songsang . Setelah Melaka jatuh ditangan portugis , baginda keturunan dari Raja Melaka telah melarikan diri . Semasa baginda kanak kanak , baginda di pangku atas takhtanya oleh ibu tirinya dan kerajaan ditadbir Paduka Raja Tun Abdul Jamil . Pada pandangan kami , apabila baginda membesar dewasa , dan mengambil alih tampuk pemerintahan , yang berpidah dari Riau ke Johor Lama dan bermula lah bagunda memrintah dengan kezaliman . 







(lakaran Pemimpin Melaka)




No comments:

Post a Comment