Friday 4 September 2015

3.2 PERJANJIAN ANGLO BELANDA
  Belanda adalah amat tidak senang dengan tindakan Raffles. Ketegangan antara Belanda dan British ke atas Singapura berterusan sehingga tahun 1824, apabila mereka menandatangani Perjanjian Inggeris-Belanda. Di bawah terma perjanjian itu, Belanda secara rasmi menarik balik penentangan mereka terhadap kehadiran British di Singapura. Banyak sejarawan berpendapat bahawa perjanjian itu membahagikan sfera pengaruh antara Belanda dan Inggeris; Kesultanan Johor ke Johor moden dan keadaan Riau-Lingga yang wujud de jure selepas penyingkiran Sultan terakhir Johor. Namun perjanjian ini ditandatangani diam-diam tanpa diketahui oleh golongan bangsawan tempatan termasuk Sultan dan dengan itu legitimasinya dipersoalkan.

British berjaya mengenepikan pengaruh politik Belanda dengan mewartakan Sultan Hussein sebagai Sultan Johor dan Singapura untuk memperoleh pengiktirafan undang-undang dalam bidang pengaruh mereka di Singapura dan Semenanjung Tanah Melayu. Kesahihan pengisytiharan Sultan Hussein sebagai Sultan Johor dan Singapura, adalah tidak diiktiraf oleh raja-raja Melayu dan gelaran beliau hanya  sebagai  nominal. 

Kedudukan Temenggong Abdul Rahman, di sisi lain, diperkuatkan sebagai penandatanganan perjanjian berkembar antara dia dengan pengaruh Raja Ja'afar. Sementara itu, Sultan Abdul Rahman telah ditabalkan sebagai Sultan Lingga pada bulan November 1822, lengkap dengan pakaian diraja. Sultan Abdul Rahman, yang telah mengabdikan dirinya kepada agama, menjadi puas dengan pengaruh politik beliau di Lingga, di mana keluarganya terus mengekalkan isi rumah di bawah arahan pentadbiran Raja Jaafar yang memerintah di bawah naungan .

No comments:

Post a Comment